tirsdag, 17 juni, 2025
14.6 C
Stavanger

– Voldsomme nedganger for strømleverandørene

Markedsplassen Finn.no begeistrer norske kunder mer enn noen annen bedrift og vinner Kundetilfredshetsprisen 2022. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

5331 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. 158 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer er bedømt.

I over tjue år har Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å begeistre kundene sine.

Finn.no vinner for andre år på rad

Den nettbaserte markedsplassen Finn.no vinner i 2022 årets kundetilfredshetspris med en score på 85,5 poeng. Bedriften har figurert i toppsjiktet av Norsk Kundebarometer siden de ble målt for første gang i 2007 og vunnet prisen tre ganger tidligere, senest i 2021. 

– I lys av samfunnets økte fokus på bærekraft har Finn.no posisjonert seg som folkets foretrukne kanal når det kommer til gjenbruk. De har en veletablert og trygg merkevare som kjennetegnes av gode digitale løsninger. Under pandemien har de i tillegg vist en imponerende evne til å håndtere endringer og nye forbrukertrender, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI.

Det er hard konkurranse i toppen av årets undersøkelse. På de påfølgende plassene bak Finn.no kommer henholdsvis BMW (84), Tibber (83,4), Vinmonopolet (83,2) og Bilia (83,2).

Fall i kundetilfredshet på landsbasis

I år opplever rundt 2/3 av bedriftene i Norsk Kundebarometer et fall i kundetilfredshet, ned 1 poeng på landsbasis.

– Vi har lagt bak oss et turbulent år! Koronapandemien, forsyningskrise, strømpriskrise og krigen i Ukraina er alle eksempler på viktige hendelser som påvirker både bedrifter og forbrukere. Tilbudet fra bedriftene endres, og kundenes kjøpsadferd er i stadig endring. Dette påvirker også kundenes opplevelse og relasjon til sine leverandører, sier Silseth.

Det største fallet finner man blant norske strømleverandører hvor nedgangen er på hele 6 poeng.

– Vi hadde riktignok forventet en nedgang i denne bransjen som følge av strømpriskrisen som startet høsten 2021, men så voldsomme nedganger enkelte leverandører har opplevd er overraskende, sier Silseth.

Fjordkraft, Fortum og Hafslund Strøm går ned mellom 7 og 12 poeng. På et kundetilfredshetsnivå tilsier dette at en del av disse bedriftenes kunder ønsker seg bort.

En nykommer som begeistrer

Undersøkelsen er imidlertid ikke like bekmørk lesning for én konkurrent blant strømselskapene. For første gang har Norsk Kundebarometer målt nykommeren Tibber og strømleverandøren tar virkelig kundene med storm. Med en score på 83,4 poeng kan de skilte med å ha Norges mest fornøyde strømkunder og plasserer seg over 10 poeng høyere enn nærmeste konkurrent.

– Tibber karakteriserer seg selv som «et uvanlig strømselskap» og har en annen forretningsfilosofi enn de mer etablerte i bransjen. Årets resultater viser tydelig at de har truffet på posisjoneringen sin, sier Silseth.

Han trekker paralleller til hvordan Skandiabanken (nå Sbanken) i sin tid ble mottatt da de ble lansert som en annerledes bank. I Norsk Kundebarometer har banken vært en bransjevinner i alle de 20 årene de har blitt målt.

Viktig

Vi gir ingen råd. Innholdet på Bors365.no er ment kun som generell informasjon, og må ikke tolkes som personlig investeringsrådgivning. All handel med aksjer, kryptovaluta, kryptokunst og annen form for trading innebærer betydelig risiko, og du kan tape hele eller mer enn det investerte beløpet. Vi oppfordrer deg sterkt til å gjøre grundige egne vurderinger eller søke profesjonelle råd før du handler, og ikke basere avgjørelser utelukkende på informasjonen fra Bors365.no.

Innholdsprodusenter kan være direkte eller indirekte eksponert i aksjer, selskaper og produkter som omtales i innholdet. Feil i innholdet kan forekomme.

Populært denne uken

Færre aktive rigger i USA – laveste nivå siden 2021

Antall aktive olje- og gassrigger i USA har falt...

EU vil satse stort på kjernekraft – trenger over 240 milliarder euro

For å nå sine langsiktige energimål planlegger EU en...

Nintendo Switch 2 setter salgsrekord – raskest selgende spillkonsollen i selskapets historie

Nintendo har fått en pangstart med lanseringen av sin...

Oljeprisen stiger – håp om løsning mellom USA og Kina gir markedsoptimisme

Oljeprisene fikk et løft tirsdag, drevet av økt optimisme...

Rolls-Royce skal bygge Storbritannias første små modulære kjernekraftverk

Rolls-Royce SMR er utpekt som hovedaktør i utviklingen av...

Siste nytt

Populære kategorier