Norwegian la i dag fram resultatene for første kvartal 2022. Resultatet i årets tradisjonelt svakeste kvartal er i tillegg påvirket av omikronviruset og krigen i Ukraina. Driftsunderskuddet (EBIT) endte på 849 millioner kroner. Gjennom å tilpasse produksjonen til svingningene i markedet har Norwegian klart å begrense tapene og opprettholde en sterk kontantbeholdning på 7,5 milliarder kroner.

- annonse -

I første kvartal 2022 hadde Norwegian 2,2 millioner passasjerer, opp fra 200 000 samme periode i fjor. Kapasiteten (ASK) var på 3,9 milliarder setekilometer, mens passasjertrafikken (RPK) var på 3 milliarder setekilometer. Fyllingsgraden økte til 76,9 prosent, opp fra 38,5 samme periode i fjor. Til tross for at selskapet økte både antall ruter og tilgjengelige seter i denne perioden og videre inn i april, har selskapet opprettholdt en høy fyllingsgrad og styrket inntjeningen.

– Vi har tilpasset oss svingninger i markedet raskt og effektivt, samtidig som vi har beskyttet selskapets sterke likviditet gjennom en utfordrende periode. Økningen i billettbestillingene for tiden fremover er svært positiv, og vi gleder oss til å ønske kundene velkommen om bord på våre 280 ruter denne sommeren. Jeg er videre glad å se at de forretningsreisende vender tilbake, og vi vet at denne gruppen spesielt verdsetter vårt omfattende rutenettverk og høye punktlighet, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Punktligheten forteller hvor stor andel av flyene som gikk til oppsatt tid. I første kvartal 2022 var denne på 88,1 prosent, en oppgang fra 87,8 prosent i forrige kvartal.

I kvartalet kunngjorde Norwegian en avtale om å lease ti nye og drivstoffeffektive Boeing 737 MAX 8 fly med levering våren 2023. Norwegian er i prosess for å lease ytterligere fem fly av samme type, noe som vil bringe flåten til 85 fly for sommersesongen 2023.

Forrige artikkel– Voldsomme nedganger for strømleverandørene
Neste artikkelÅpner Rogalands største bakkemonterte solcellepark

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here