Byggevarehandelen falt med 1,5 prosent i 3. tertial 2022 sammenlignet med 3. tertial 2021.

- annonse -

Klare geografiske forskjeller 

Det var klare geografiske variasjoner i byggevarehandelen i årets siste tertial. Nedgangen var størst i Innlandet og Oslo, men også resten av Østlandet og Agder så en nedgang i omsetningen. Byggevarehandelen gikk opp i øvrige deler av landet, og klart mest i fylkene Rogaland og Vestland.

– For første gang på lang tid faller både proff- og privatsegmentet for byggevarer samtidig, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggevarehandel.

I kjølvannet av den kraftige veksten under pandemien, har forbrukermarkedet sett negative vekstrater siden høsten 2021. I 3. tertial 2022 var nedgangen 1,7 prosent sammenlignet med 3.tertial året før.

Renter, strømpris og boligsalg

– Redusert kjøpekraft, renteoppgang og større usikkerhet påvirker forbrukermarkedet negativt, sier Koksvik.

Etter en periode med solid vekst i proffmarkedet, primært drevet av oppgang i byggevareprisene, falt også dette markedssegmentet i årets siste fire måneder. Nedgangen i proffsalget var 1,4 prosent i forhold til 3.tertial 2021.

– Virke venter en markert nedgang i omsetningen til byggevarehusene i 2023. Det økte rentenivået, høye strømpriser og en svekkelse av boligmarkedet gjør at vi tror den negative utviklingen forsterkes fremover, avslutter Koksvik.

Forrige artikkelGaming Innovation Group med ny avtale
Neste artikkelRekord for petroleumsskatten