Schibsted har i dag kjøpt 79% av den finske forbruker-til-bedrift (C2B) bruktbil-auksjonsmarkedsplassen AutoVex. Gjennom oppkjøpet viser Schibsted at man fortsetter å utforske investeringsmuligheter i det finske markedet, samt at man styrker markedsposisjonen selskapet allerede har gjennom merkenavnene Oikotie og Tori.

- annonse -

AutoVex er den ledende C2B-auksjonsmarkedsplassen for bruktbiler i Finland. Selskapet lar forbrukerne enkelt innhente bud på bruktbilen sin via en digitalt administrert auksjon rettet utelukkende mot bilforhandlere. Gjennom å tilby bilen for salg via AutoVex, kan forbrukerne ved hjelp av noen få, enkle trinn få det beste tilgjengelige tilbudet fra mer enn 800 bilforhandlere i Finland. For bilforhandlerne tilbyr AutoVex en praktisk og effektiv måte å skaffe bruktbiler av høy kvalitet på. Selskapet ble grunnlagt i 2018 av Sebastian Frick, og har i dag rundt 20 ansatte i Helsinki.

– Schibsted har som formål å hjelpe forbrukerne å ta informerte valg. Vi har allerede sterke markedsplasser i Finland gjennom vårt eierskap i Oikotie og Tori – som når 2,5 millioner finner på ukentlig basis. Ved å bli majoritetseier i AutoVex fortsetter vi å investere ytterligere i det voksende finske markedet, og vi utvider vår portefølje av neste generasjons markedsplasser i motor-vertikalen. AutoVex leder an i C2B-auksjonsmarkedet for bruktbiler i Finland, og vi ser betydelig rom for vekst i virksomheten i et marked der omtrent 270 000 brukte biler blir solgt fra forbruker til en bilforhandler hvert år, sier Christian Printzell Halvorsen, Konserndirektør og leder av Schibsteds nordiske markedsplasser.

AutoVex har hatt en eksepsjonell vekst siden etableringen, og til dags dato er nærmere 20 000 biler solgt gjennom plattformen til en samlet brutto verdi på rundt 350 millioner euro. Per 3. kvartal i år hadde selskapet en vekst i siste tolv måneders omsetning på ca. 330 %  mot samme periode i fjor.

– AutoVex’ oppdrag er å skape den mest effektive måten å kjøpe og selge brukte biler på nett, samtidig som den gir best mulig brukeropplevelse for både forbrukere og bilforhandlere. Schibsted og AutoVex deler en visjon for neste generasjons markedsplasser, og ved å kombinere våre styrker kan vi ytterligere akselerere vår vekst og konkurransedyktighet i Finland. Hele AutoVex-teamet er glade for å bli med i Schibsted og ser frem til å jobbe og lære sammen mens vi bygger fremtiden for online bilhandel, sier Sebastian Frick, grunnlegger av AutoVex.

Schibsted har allerede flere ledende merknavn innenfor motorvertikalen over hele Norden, inkludert selskaper som FINN, Nettbil, Carweb og Honk i Norge, Bilbasen og DBA i Danmark og Blocket og Bytbil i Sverige. Med oppkjøpet av AutoVex bygger selskapet på ekspertisen man har og utvider tilbudet i Finland med et nytt konsept.

– Vi er glade for å inkludere AutoVex i vår familie av digitale merkevarer, og ser fram til å støtte selskapets vekst og ytterligere befeste markedsposisjonen i Finland. I tillegg til å ta med oss vår ekspertise fra å bygge verdensledende markedsplasser til våre nye kolleger, er vi sikre på at de ansatte i AutoVex har erfaring og kunnskap som vi kan lære av og bruke til å styrke vår motorvertikal ytterligere, sier Robin Suwe, nyutnevnt leder av Mobility i Schibsted Nordic Marketplaces.

Forrige artikkel– Nedgang på -3,5 prosent for boligmarkedet i 2023
Neste artikkelAF Gruppen med nytt vindkraftoppdrag