tirsdag, 17 juni, 2025
13.5 C
Stavanger

Color Line starter ny godslinje mellom Norge og Tyskland

Color Line styrker frakt som forretningsområde og dobler kapasiteten for transport av gods mellom Norge og Tyskland. Selskapet har kjøpt ro-ro skipet M/S Finncarrier og planlegger å sette skipet i rute mellom Oslo og Kiel i januar 2019. Både Norge og EU prioriterer å flytte transport av gods fra vei til sjø og bane.

– Kjøpet av det nye godsskipet er godt tilpasset Color Lines miljøprofil, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Skipet er bygget i 1998 hos Fosen Yard, og fikk i 2016 installert rensesystem for eksos (scrubber), og vil gi et nytt og viktig bidrag for effektiv og miljøvennlig transport av gods sjøveien mellom Norge og Kontinentet.

– Etableringen av et separat ro-ro tilbud representerer et nytt aktivitetsområde for Color Line, og inngår i selskapets vekstambisjoner fra et norsk ståsted, sier konsernsjef Kleivdal. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Norge er en halvøy i Europa og Oslo er en av Europas raskest voksende byer med stort behov for miljøvennlig og effektiv transport av varer. Både Oslo havn og Kiel havn legger til rette for økt, miljøvennlig trafikk, og det nye skipet vil gjøre det mulig for mange vareeiere og transportører å velge sjøveien. – Med det nye ro-ro tilbudet vil Color Line bidra til å overføre store mengder godstransport fra vei til sjø, og vil være et attraktivt tilbud til import- og eksportindustrien, sier konsernsjef Trond Kleivdal. Det nye ro-ro skipet vil ha en kapasitet på 36 000 trailere årlig og vil gå mellom Oslo og Kiel seks ganger per uke med plass til 120 trailere per avgang. Det innebærer en dobling av godskapasiteten til Color Line direkte sjøveien mellom Kontinentet og Norge.

Color Line har vært et foregangsrederi på miljøsiden med byggingen av Norges første høyspente anlegg for landstrøm i Oslo i 2011. Rederiet har i dag etablert landstrøm i alle havner selskapet trafikkerer i Norge, og det arbeides for å etablere landstrøm også i Kiel. – Godstransport til sjøs forurenser mindre enn andre transportformer, og en moderne, miljøvennlig og effektiv havn er derfor et viktig klimatiltak, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Color Line har under bygging verdens største plug-in hybrid skip med levering fra Ulstein verft i mai 2019.

Viktig

Vi gir ingen råd. Innholdet på Bors365.no er ment kun som generell informasjon, og må ikke tolkes som personlig investeringsrådgivning. All handel med aksjer, kryptovaluta, kryptokunst og annen form for trading innebærer betydelig risiko, og du kan tape hele eller mer enn det investerte beløpet. Vi oppfordrer deg sterkt til å gjøre grundige egne vurderinger eller søke profesjonelle råd før du handler, og ikke basere avgjørelser utelukkende på informasjonen fra Bors365.no.

Innholdsprodusenter kan være direkte eller indirekte eksponert i aksjer, selskaper og produkter som omtales i innholdet. Feil i innholdet kan forekomme.

Populært denne uken

Færre aktive rigger i USA – laveste nivå siden 2021

Antall aktive olje- og gassrigger i USA har falt...

EU vil satse stort på kjernekraft – trenger over 240 milliarder euro

For å nå sine langsiktige energimål planlegger EU en...

Nintendo Switch 2 setter salgsrekord – raskest selgende spillkonsollen i selskapets historie

Nintendo har fått en pangstart med lanseringen av sin...

Oljeprisen stiger – håp om løsning mellom USA og Kina gir markedsoptimisme

Oljeprisene fikk et løft tirsdag, drevet av økt optimisme...

Rolls-Royce skal bygge Storbritannias første små modulære kjernekraftverk

Rolls-Royce SMR er utpekt som hovedaktør i utviklingen av...

Siste nytt

Populære kategorier