tirsdag, 17 juni, 2025
14.6 C
Stavanger

Avisenes lønnsomhet styrket seg i 2017

Norsk avisbransje hadde i 2017 det beste driftsresultatet siden 2011, på nesten 900 millioner kroner. Det viser en ny rapport fra Medietilsynet. – Selv om lønnsomheten er bedret, fortsetter inntektsfallet. De globale aktørene tar en stadig større del av annonsemarkedet, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

De totale brukerinntektene (inntekter fra abonnement og løssalg) økte med nesten tre prosent i fjor til over 6,5 milliarder kroner. Inntektene fra papiravisen fortsetter å falle, mens de digitale brukerinntektene økte med over 50 prosent i 2017, og passerte én milliard kroner. Det er nær en åttedobling siden 2013.
– Tallene viser at avisene lykkes stadig bedre med å ta betalt for den digitale journalistikken, sier Velsand.

Google og Facebook kaprer annonsekronene

Det totale norske reklamemarkedet har holdt seg stabilt på rundt 20 milliarder kroner de siste fem årene. I perioden har globale selskaper, med Facebook og Google i spissen, mer enn tredoblet sine annonseinntekter fra det norske markedet, mens avisenes har mistet tilsvarende beløp.

Siden 2013 har avishusene mistet nesten 40 prosent av reklameinntektene. I fjor ble avisenes samlede reklameinntekter redusert med cirka en halv milliard kroner, en nedgang på ni prosent. Fallet fortsetter på papir, mens utviklingen i de digitale reklameinntektene har vært stabil det siste året.

I 2013 sto reklameinntektene for over halvparten av avisenes inntekter. Fire år senere er dette snudd på hodet, og nå utgjør brukerinntektene nesten 60 prosent av de totale inntektene.
– Avisenes brukerinntekter blir dermed stadig viktigere for avishusene, men de klarer ikke å kompensere for fallet i annonseinntekter, sier Velsand.

Mistet 300 millioner i 2017

Avishusenes totale inntekter fortsetter å gå ned, selv om inntektene falt mindre i 2017 enn de foregående årene. I fjor mistet avishusene 300 millioner kroner i inntekter. Fra 2013 til 2017 falt avisenes driftsinntekter med til sammen 2,8 milliarder kroner.

– Vi forventer at inntektene fra papiravisen kommer til å gå ytterligere ned i årene framover, og det er lite sannsynlig at utviklingen i de digitale inntektene kan kompensere for fallet. Dermed blir ytterligere kostnadsreduksjoner nødvendig dersom avisene skal opprettholde lønnsomheten. Samtidig må arbeidet med innovasjon og produktutvikling fortsette. I et mediemangfoldsperspektiv blir det viktig å følge utviklingen nøye framover, sier Velsand.

Viktig

Vi gir ingen råd. Innholdet på Bors365.no er ment kun som generell informasjon, og må ikke tolkes som personlig investeringsrådgivning. All handel med aksjer, kryptovaluta, kryptokunst og annen form for trading innebærer betydelig risiko, og du kan tape hele eller mer enn det investerte beløpet. Vi oppfordrer deg sterkt til å gjøre grundige egne vurderinger eller søke profesjonelle råd før du handler, og ikke basere avgjørelser utelukkende på informasjonen fra Bors365.no.

Innholdsprodusenter kan være direkte eller indirekte eksponert i aksjer, selskaper og produkter som omtales i innholdet. Feil i innholdet kan forekomme.

Populært denne uken

Færre aktive rigger i USA – laveste nivå siden 2021

Antall aktive olje- og gassrigger i USA har falt...

EU vil satse stort på kjernekraft – trenger over 240 milliarder euro

For å nå sine langsiktige energimål planlegger EU en...

Nintendo Switch 2 setter salgsrekord – raskest selgende spillkonsollen i selskapets historie

Nintendo har fått en pangstart med lanseringen av sin...

Oljeprisen stiger – håp om løsning mellom USA og Kina gir markedsoptimisme

Oljeprisene fikk et løft tirsdag, drevet av økt optimisme...

Rolls-Royce skal bygge Storbritannias første små modulære kjernekraftverk

Rolls-Royce SMR er utpekt som hovedaktør i utviklingen av...

Siste nytt

Populære kategorier