Festivalene og konsertene opplever tidenes sommer. Forbruket på mat og drikke og annet tilbehør har økt med over 60 prosent sammenlignet med normalsommeren 2019, viser tall fra BankAxept.

- annonse -

Det er ikke rart at folk strømmer til festivaler og konserter etter koronatiden.

– Endelig kan vi nyte musikken, stemningen og fellesskapsfølelsen igjen. At festivaler og konserter går så bra, tyder på at mange har fått litt brakkesyke etter to år med oppussing og sofatilværelse med familien, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.

Blir det rekord i sommer?

Det ble omsatt varer på festivalene i juni for 140 millioner kroner, opp fra 85 millioner i 2019. Noen av festivalene har økt omsetningen, mens noen har hatt en liten reduksjon.

Veksten er beregnet ved å sammenligne festivalene som har vært arrangert både i 2019 og i 2022, blant andre Bergenfest, Tons of Rock, Over Oslo, Piknik i parken, Kadetten og noen til.

Det er flere grunner til at omsetningen har økt. Flere festivaler har økt kapasiteten betydelig og har kunnet ta imot mange flere publikummere. Prisøkning på matvarer er en forklaring. Ikke minst kan bra vær bidra positivt på forbruket, og noen har nok også satt av et større festivalbudsjett etter et par magre festivalår. 

Flere konserter og festivaler i år

I år har det også dukket opp mange flere konserter og festivaler enn noen gang, forteller Johannes Øvland, markedsansvarlig og forretningsutvikler i Espos, som leverer terminaler med kasse integrert til de fleste festivalene i Norge.

– Det er rundt 40 prosent flere arrangement i juni i år enn i juni 2019. Vi ser derfor en omsetningsvekst på 100 prosent hvis man tar med alle. Dette blir trolig sommeren med flest festivaler og konserter og pengeflyt noensinne, sier Øvland.

Forrige artikkelNysnø, Bring og eBay investerer 200 millioner kroner i Tise
Neste artikkelIce varsler massiv 5G-utbygging

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here