Siden juli 2017 har over 70.000 nordmenn lastet ned appen deres og betalt regninger for mer enn 200 millioner. Nå henter gründerne i fintech-selskapet Payr 11 millioner kroner til å skalere opp markedsplassen hvor brukerne kan bytte til bedre og rimeligere tjenesteleverandører. I spissen for investeringen står DNB Venture, som med dette gjør sin første investering.

- annonse -

Det var i forbindelse med den nye strategien DNB lanserte i september at de annonserte lanseringen av sin nye venture-ramme, DNB Venture, med mandat til å investere 250 millioner i nye innovative bedrifter i Norden. Når de nå gjør sin første investering i Payr får de i underkant av 10% av selskapet som dermed verdsettes til over 70 millioner kroner. Gründerne vil fremdeles sitte med majoriteten av aksjene.

Investeringsansvarlig i DNB Venture, Karen Elisabeth Heskja, mener Payr har gjort mye riktig og at veksten de har vist er imponerende.

Karen Elisabeth Heskja, investeringsansvarlig i DNB Venture
Karen Elisabeth Heskja, investeringsansvarlig i DNB Venture. Foto: Payr
– Vi har fulgt med på Payr en stund og vi er veldig fornøyde med å bli med på et såpass tidlig tidspunkt. Selskapet har vist at de har ambisjoner, fart og gjennomføringsevne, og ikke minst har vi stor tro på at det er det rette teamet for oppgaven. At de allerede etter så kort tid i markedet har solide tall å vise til er imponerende og bekrefter bare at dette er et team med store mål.

DNB Venture går inn sammen med eksisterende investorer som følger opp tidligere investeringer. En tydelig validering mener CEO og medgründer i Payr, Espen Einn, som ikke ser noen problemer med å få med et av nordens største finanskonsern på laget.

– At en tyngre aktør som DNB Venture velger å bli med på reisen ser vi utelukkende på som positivt. DNB Venture tenker langsiktig, og de har også midlene og nettverket til å følge oss fremover når vi går nordisk og etter hvert også europeisk. Med frisk kapital fra DNB Venture og andre investorer kan vi fokusere på å skalere opp markedsplassen.

Forrige artikkelLiverpool-nedtur i Champions League-finalen ga historiske Viasat 4-tall
Neste artikkelTV 2 lanserer ny sportskanal