tirsdag, 17 juni, 2025
14.6 C
Stavanger

Ny logo for Prior

– Som landets eldste merkevare for egg og hvitt kjøtt, opplever vi at det som i utgangspunktet var Priors merkevareidentitet, nå har blitt mer et uttrykk for kategorien generelt. Vi har behov for å by mer på vår personlighet, sier designsjef i Nortura, Irene Møller.

Prior er Norges største og eldste merkevare for hvitt kjøtt og egg, med røtter tilbake til 1929. Merkevarenavnet Prior ble etablert i 1977, og sist gang Prior-logoen ble endret var i 2013. Sammen med designbyrået Høien lanserer Prior nå en ny logo og visuell identitet.

– Vi hadde et behov for å stå sterkere ut og fremstå mer samlet i hylla, og med den nye identiteten har vi fått et tydeligere uttrykk. Logoen binder produktene og seriene våre sammen, samtidig som den åpner opp for stor grad av fleksibilitet i øvrige design, sier designsjef i Nortura, Irene Møller.

Fra kategoriuttrykk til tydelig merkevare

I sin tid var Prior den merkevaren som for alvor introduserte nordmenn for det hvite kjøttet. Designvalgene som den gang ble tatt har i stor grad formet den visuelle identiteten til hvitt kjøtt og egg i Norge.

– Som landets eldste merkevare for egg og hvitt kjøtt, opplever vi at det som i utgangspunktet var Priors merkevareidentitet, nå har blitt mer et uttrykk for kategorien generelt. Vi har behov for å by mer på vår personlighet, sier Møller.

I utviklingen av den nye Prior-identiteten, har Høien tatt utgangspunkt i den eksisterende logoen, men gjort flere grep for å omskape den til en iøynefallende identitet med større grad av egenart.

– Det største grepet vi har gjort er å fjerne oss fra det sorte og hvite og innført en distinkt, lilla fargekode som utstråler selvtillit og vitalitet. I tillegg har vi løftet opp solen og åpnet den mer opp for å få en høyreist og stolt logo. Vi har også tilført tekstelementet “Matglede siden 1929” for å tydeliggjøre den lange relasjonen Prior har hatt med det norske folk. Til slutt har vi gitt logoen en definert form, som både rammer inn, og ikke minst tilfører stor grad av fleksibilitet på tvers av designuttrykk, sier byråleder i Høien, Hanne Sundsli.

Ønske om å nå bredere

I tillegg til å være en tydelig avsender, ønsker Prior å løfte matgleden i merkevaren ytterligere.

– Vi har alltid truffet godt på segmentet sunnhet og trening, men har underkommunisert matglede og fristelse. Det nye designet løfter frem og synliggjør den gode smaken og kvaliteten som ligger i produktene våre, og treffer med dette en langt bredere målgruppe enn tidligere. Prior er mer enn det sunnere alternativet og målet er å være førstevalget i flere kategorier – også på smak, sier Møller.

Viktig

Vi gir ingen råd. Innholdet på Bors365.no er ment kun som generell informasjon, og må ikke tolkes som personlig investeringsrådgivning. All handel med aksjer, kryptovaluta, kryptokunst og annen form for trading innebærer betydelig risiko, og du kan tape hele eller mer enn det investerte beløpet. Vi oppfordrer deg sterkt til å gjøre grundige egne vurderinger eller søke profesjonelle råd før du handler, og ikke basere avgjørelser utelukkende på informasjonen fra Bors365.no.

Innholdsprodusenter kan være direkte eller indirekte eksponert i aksjer, selskaper og produkter som omtales i innholdet. Feil i innholdet kan forekomme.

Populært denne uken

Færre aktive rigger i USA – laveste nivå siden 2021

Antall aktive olje- og gassrigger i USA har falt...

EU vil satse stort på kjernekraft – trenger over 240 milliarder euro

For å nå sine langsiktige energimål planlegger EU en...

Nintendo Switch 2 setter salgsrekord – raskest selgende spillkonsollen i selskapets historie

Nintendo har fått en pangstart med lanseringen av sin...

Oljeprisen stiger – håp om løsning mellom USA og Kina gir markedsoptimisme

Oljeprisene fikk et løft tirsdag, drevet av økt optimisme...

Rolls-Royce skal bygge Storbritannias første små modulære kjernekraftverk

Rolls-Royce SMR er utpekt som hovedaktør i utviklingen av...

Siste nytt

Populære kategorier