Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt med 0,4 prosent fra oktober til november. Tolvmånedersveksten gikk ned fra 13,1 til 12,7 prosent.

- annonse -

Varene som bidro betydelig til dette fallet var sjokolade, brus, lettmelk og ost.

– Prisveksten på mat og drikke har gått opp siden sommeren. Den er fortsatt høy, men avtar noe fra oktober til november. Den er også noe lavere i Norge enn i våre naboland, sier Bendik Solum Whist, leder for Virke dagligvare.

– Det har vært økte kostnader på råvarer, energi og transport, altså i alle ledd i verdikjeden. Det har bidratt til stor prisoppgang denne høsten. Dette er en stor kontrast til høsten i fjor, da det var prisnedgang på mat og drikke, avslutter Whist.

Forrige artikkel– Treningssenterbransjen er på vei tilbake etter pandemien
Neste artikkel– Kloke lettelser fra Finansdepartementet