Kjæledyr ble den store vekstvinneren i butikk i 2021. Deretter fulgte smykker og klokker på andreplass, og leketøy på tredje. – Vi ser at pengene går til alt som gjør koronatiden mer hyggelig, og dyr er mest populært, sier leder for BankID og BankAxept, Øyvind Brekke.

- annonse -

For disse vekstvinnerne var det store lokale forskjeller. Omsetningensveksten til dyrehold var desidert størst i Møre og Romsdal og Nordland, mens smykker og klokker vokste mest i Trøndelag, Vestland og Oslo. Lekene gikk som varmt hvetebrød i Innlandet og Agder.

Klær, sko og tilbehør, apotek og alkoholutsalg havnet på de neste plassene over varer som opplevde størst omsetningsvekst fra 2020 til 2021.

Ferdig med oppussing?

I det første koronaåret i 2020 brukte nordmenn ekstra mye penger på pynting og oppussing av hus og hytter.

– Det kan se ut som den store oppussingsbølgen har roet seg litt det siste året. Kanskje vi har gjort det vi skal når både plattingen og sofaen er fornyet, sier Øyvind Brekke. 

Det er likevel interiør, møbler og byggevarer nordmenn bruker aller mest penger på i butikkene, hvis man ser bort fra daglivarer. Det var folk i de mest folkerike fylkene på Østlandet, fulgt av Vestland og Rogaland, som brukte mest penger på interiør og oppussing i året som gikk. Vi brukte til sammen 48 milliarder på dette i 2021. 

Butikkhandelen opp 3 prosent i omsetning

Nordmenn brukte mer penger i butikkene i fjor enn året før. Det ble handlet for 576 milliarder kroner med BankAxept-kort, en oppgang på nesten 3 prosent fra året før, og 12 prosent mer enn i 2019. Til forskjell fra det første koronaåret, var fjoråret mer åpent, og dermed var det også flere som gikk i butikker og restauranter enn i 2020.

Ved inngangen til pandemien ble det en midlertidig tilbakegang i butikkbesøkene, og for flere bransjer ble det full stopp i perioder med restriksjoner.

– Med to krevende koronaår bak oss ser vi at handelen holder seg stabil gjennom pandemien. Folk ønsker fortsatt å gå i butikker, om ikke annet for å få seg en tur, få gode råd eller se på ting før de kjøper. Mange er nok også opptatt av å få med seg varen med det samme. Dermed ser vi ikke den store butikkdøden som mange fryktet skulle komme, sier Brekke.

Forrige artikkel– Takket nei til å selge InterPadel
Neste artikkelModerat vekst i utleieboligprisene i Norge i 2021 – med ett unntak

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here